vrijdag 28 december 2007

Tussentijd


Ik hoop dat jullie Kerst net zo goed is verlopen als die van mij. De mijne was gedrenkt in champagne, cultuur en andere verwennerij. Met de Kerstdagen achter de rug zijn we ondertussen geruisloos de "Tussentijd" ingegleden; dat tijdloos vacuĆ¼m tussen Kerst en Oud & Nieuw waarin alles stil lijkt te staan. Het enige dat nu nog telt is bezinning, vriendenbezoek en rode wijn; een combinatie die heel goed samengaat.

Intussen knallen, onder aanvoering van de Moeder Aller Lijsten: De Top-2000 (geestdriftig ondersteunt door Matthijs op TV), de Top-lijstjes je om de oren. Meest memorabele gebeurtenissen, TV momenten, Gouden Loekies, beste boeken, films, CD's, concerten, sportmomenten, oliebollen; voor alles is wel een Top-lijst. 2007 was voor mij het jaar van Bokito met Bokitoproof als mooiste woord. Verder was De Grote Donorshow van BNN het beste TV moment, Geen Stijl de beste internetsite, Manon Thomas de mooiste MILF, de dood van Jan Wolkers indrukwekkend en de moord op Benazir Bhutto rampzalig.

Nu ik weinig te doen hebt kan ik nauwelijks de neiging onderdrukken om mijn eigen filmlijst te gaan samenstellen. Wat was de beste film van 2007, wat was de grootste verrassing, wat viel er tegen? 2007 was in ieder geval een prima filmjaar maar aan lijstjes en bespiegelingen waag ik mij nog even niet, dat komt later wel. Ik hou het voorlopig bij de rode wijn en het niets doen. Als een stilstaand figuur in een bewegende wereld sta ik voor het raam en zie hoe ze aan de overkant bezig zijn een (vorige week gezonken) woonboot uit De Amstel te takelen.

Inmiddels is het al zo eigen dat ik bijna vergeet dit jaar met dit Blog gestart te zijn. Ik vertoef er graag; in mijn Blog. Het is eerder een gebrek aan tijd dan aan inspiratie dat zo nu en dan het Bloggen belemmert. Toen ik eraan begon had ik geen idee waartoe het zou leiden maar inmiddels heeft het aardig vorm gekregen, hoewel het nog lang niet zijn definitieve vorm bezit. Dat zal ook wel nooit gebeuren want het Blog blijkt een prima platform voor experimenten en probeersels. Het is gaandeweg dan ook breder geworden dan alleen een film-Blog. Die afwisseling vind ik prettig. Hoewel ik nog altijd voor mezelf schrijf, zijn de alsmaar stijgende maandelijkse bezoekersaantallen zeker een stimulans om door te gaan. Als ik al voornemens voor het nieuwe jaar zou hebben dan is het om door te gaan met (bioscoop)films kijken en daarover te Bloggen.

Geen opmerkingen: