maandag 6 oktober 2008

Aanrijding in Moscou ****


Na de overname door Wouter Bos van het Belgische Fortis had ik zomaar zin in een Belgische film. Daarom maar blind gekozen voor Aanrijding in Moscou in het Ketelhuis. Een keuze die niet verkeerd uitviel. Als je zin hebt in een originele en vooral leuke film, moet je Aanrijding in Moscou gaan zien. Het begint met een aanrijding op een parkeerplaats. Matty is een alleenstaande huismoeder en Johnny truckchauffeur. Zij is 41 en hij 29. Als Matty (Barbara Sarafian) haar auto parkeert tegen de vrachtauto van Johnny ontstaat een hilarische ruzie en zit je als kijker meteen midden in het verhaal. Een toevallige ontmoeting die verregaande gevolgen zal blijken te hebben. De voor mij onbekende acteurs spelen (volkomen naturel) de sterren van de hemel. In plat Gents (Moscou is een wijk in Gent) ontspinnen zich geweldige dialogen met veel humor maar steeds met een zwarte ondertoon die soms echter dan het leven zelf overkomt. Matty is hierbij het middelpunt in een heftig familieleven: "Mijn man zit in een Midlife Crises, mijn oudste dochter in haar puberteit, mijn jongste dochter denkt dat ze in de puberteit is en mijn zoon geraakt er maar niet in", zoals ze het zelf omschrijft. Zie hier de randvoorwaarden waartegen Matty haar leven vorm tracht te geven en de komst van chauffeur "Meneer Johnny" maakt het er allemaal niet makkelijker op.

De film is briljant gecast met als uitblinker de oudste dochter Vera die geen enkel blad voor de mond neemt en volkomen spontaan een ieder tot verantwoording dwingt. Matty is geen ster in beslissen en het is aandoenlijk te zien hoe ze goedbedoeld, verkeerde keuzes maakt. Verder ga ik er niet teveel over zeggen. Gewoon gaan kijken en laat je verrassen en meeslepen in dit Vlaamse drama.

Doe na de Fortisbank heel Vlaanderen er meteen ook maar bij en schenk de rest aan Frankrijk. Ik ben voor. (Trailer)

Geen opmerkingen: