woensdag 10 februari 2010

A Serious Man ****



Mijn liefde voor stroef lopende conversaties heeft me al zoveel lol opgeleverd dat ik onmiddellijk opleef als ik er één aan voel komen. Of het nu gaat om moeizaam lopende sollicitatie procedures, onmogelijke onderhandelingen of knarsende dates, op de één of ander manier ben ik meestal degene die van dit soort situaties geniet.

Tot zover het echte leven; in de bioscoop zijn de gebroeders Coen de meesters van de briljante dialoog vooral als deze moeizaam dienen te verlopen. Wat dat betreft kwam ik bij hun nieuwste film; A Serious Man ruimschoots aan mijn trekken. Man, wat zitten daar een pareltjes van dialoog en hilarische situaties in. Nu kan ik heel goed begrijpen dat niet iedereen deze film zal waarderen omdat er misschien te weinig in gebeurt maar daar gaat het niet om. Er gebeurt eigenlijk meer dan genoeg; in ieder geval in het leven van de hoofdfiguur Larry Gopnik. Het tegenstrijdige is echter dat Larry hier niet als een standaard Amerikaanse held het tij laat keren door zo ongeveer halverwege de film tegen zijn eigen lot in opstand te komen en het heft in handen te nemen. Nee Larry komt niet verder dan zo nu en dan te mompelen: "Dat hij niks heeft gedaan". Ondertussen wil zijn vrouw van hem scheiden omdat ze een verhouding heeft heeft met zijn vriend, wordt hij gechanteerd door één van zijn studenten, zijn dochter steelt zijn geld voor een neus-correctie en zijn zoon doet niet anders dan drugs snuiven en tv kijken. Probeer je dan maar eens staande te houden als goedwillende antiheld.

A Serious Man speelt in een zwaar Joods Amerikaans milieu eind jaren 60. Veel lelijke gezichten, behaarde lichamen en vooral heel veel Joodse gebruiken en termen. Gaandeweg alle ellende die Larry overspoelt vraagt hij zich steeds harder af waarom God hem zo op de proef stelt. Als man van de wetenschap (wiskundige) wordt Larry heen en weer geslingerd tussen Faith en Science. Hij kan álles berekenen maar begrijpen is iets heel anders. Larry is al tevreden als hij zou weten wat de bedoeling van dit alles is maar komt in zijn zoektocht geen stap verder. A Serious Man laat overduidelijk zien dat niemand wint in het leven ofwel "Life is a Loosing Game" en in het Universum van de Coen Brothers is dan ook niemand werkelijk gelukkig en er is ook nog eens weinig hoop voor de toekomst. Als je daar niet vrolijk van wordt.

Niet de beste Coen film maar bij vlagen aandoenlijk grappig met flitsen van genialiteit.

Geen opmerkingen: