zaterdag 12 januari 2008

The Kite Runner ****


There is a way to be good again

Het boek De Vliegeraar gaat aardig het succes van De Da Vinci Code achterna. Overal om me heen kom ik mensen tegen die het boek gelezen hebben en daar danig van onder de indruk zijn. Ondanks het feit dat er wereldwijd acht miljoen exemplaren van zijn verkocht behoor ik tot de selecte groep die het boek niet gelezen heeft. Ik zie dat als een voordeel want hierdoor kan ik tenminste nog onbevooroordeeld naar de film kijken zonder dat ik mezelf hoef te ergeren aan het feit dat er waarschijnlijk hele hoofdstukken uit het boek worden overgeslagen.

The Kite Runner is een prachtige film met een verhaal dat groter is dan het verhaal van de hoofdpersonen zelf. Aan de hand van de levens van twee vriendjes (Amir en Hassan) die als jongetjes zorgeloos opgroeien in een vrij en werelds Kaboel, wordt de recente geschiedenis van Afghanistan verteld. De film valt grofweg in twee delen uiteen. Als eerste de jeugd van twee jongetjes die zich met vliegeren en films vermaken. De twee zijn onafscheidelijk tot het moment dat er iets vreselijk met Hassan gebeurt en Amir hem daarbij in de steek laat. Als daarna de Russen Afghanistan binnen vallen verandert alles. Amir vlucht met zijn vader via Pakistan naar Amerika en zo worden de twee vriendjes van elkaar gescheiden. Het tweede deel (20 jaar later) voert Amir, na ontdekking van een vreselijk familiegeheim, terug naar Afghanistan dat inmiddels door de Taliban geregeerd wordt. Het schokkendst is om te zien hoe eerst de Russen en daarna de Taliban het eens zo prachtige en ontwikkelde Afghanistan hebben teruggeworpen naar de steentijd. Waar eens meisjes in minirokjes over straat gingen en "Una Palome Blanca" van George Baker uit de luidspeekers klonk leeft nu het Afghaanse volk schichtig in kapotgeschoten huizen en altijd in angst om door de Taliban te worden opgepakt.

De taal (er wordt veel Afghaans gesproken), het landschap (ook al is het in China opgenomen) en de spectaculair gefilmde vliegerwedstrijden maken de film tot een genot om naar te kijken. Boek en film zijn twee totaal verschillende kunstvormen die zich zich naar mijn mening niet met elkaar laten vergelijken. Opmerkingen als "Het boek was beter..." kan ik dan ook nooit goed hebben. Toch denk ik dat, ondanks dat regisseur Marc Forster er een prachtige film van heeft gemaakt, het verhaal van De Vliegeraar te gecompliceerd en te groots is om in twee uur te vertellen. (Trailer)

Geen opmerkingen: