zaterdag 26 januari 2008

Blue Monday


Gevoelsmatig weten we het allemaal allang: januari is nou niet de meest bruisende maand van het jaar. Dat er echter ook een wetenschappelijk bepaalde meest slechte dag van het jaar bestaat wist ik niet. Een geruststellende gedachte is dat wel; één dag waarop we het blijkbaar collectief niet meer zien zitten. Die dag valt elk jaar rond 24 januari. Op zich is dat een voor de hand liggend moment; de kerstdagen liggen dan al enige tijd achter ons, terwijl de vakantie nog lang niet in zicht is. Je goede voornemens zijn inmiddels allemaal mislukt, je eerste salarisstrookje van dit jaar viel tegen en je schulden als gevolg van de te dure decembermaand hangen nu als een steen om je nek. Een saaie regenachtige dag en een aandelenbeurs die naar beneden stuitert maken het gevoel er ook al niet beter op. Op dit soort momenten biedt zelfs de spirituele zelfhulp van The Secret met zijn Laws of Attraction geen uitkomst meer.

Sinds 2005 wordt de slechtste dag, jaarlijks bepaald en dus wetenschappelijk onderbouwd. De Britse wetenschapper en hoogleraar Seizoenmatige Wanorde(!), dr. Cliff Arnall bedacht een formule waarmee hij de meest depri-dag van het jaar kan berekenen. Even een klein college; deze formule ziet er als volgt uit:

{W + (S-d)} x TQ
M x NA


en is opgebouwd uit de volgende factoren: de weersomstandigheden (W), schulden (S), maandsalaris (d), tijd sinds kerstmis (T), tijd sinds laatste goede voornemen (Q), motivatie niveau (M) en de behoefte actie te ondernemen (NA).

Oké, zijn we er nog bij? Volgens dr. Arnall viel de slechtste dag dit jaar op maandag 21 januari en die ligt gelukkig al achter ons. Het ergste hebben we dus gehad zou ik zeggen. Nu heb ik zelf nergens last van; ik hou net zoveel van storm en regen als van mooi weer, voornemens had ik niet en kunnen dus ook niet mislukken, mijn salarisstrookje maakte ook dit jaar weer een lekker sprongetje en ik heb het zo druk met werk, vrienden en de inrichting van mijn nieuwe appartement dat er weinig tijd over blijft om te somberen. Wat ik me wel afvraag; is er ook een beste of meest gelukkige dag in het jaar en welke dag zou dit dan moeten zijn? Voor degenen onder ons die blijven somberen; bij Hart en Ziel van De Volkskrant weten ze daar wel raad mee.

Geen opmerkingen: