woensdag 4 augustus 2010

Inception ***


The Dream is Real

Twee zomers geleden liet ik de film The Dark Knight van Christopher Nolan aan me voorbijgaan. Dat bleek achteraf een levensgrote vergissing en leverde een trauma op waar ik tot op heden nóg last van heb. Ik heb me toen voorgenomen dat me dat geen tweede keer zou gebeuren en daarom zaten we vrijdagavond in Pathé Buitenhof voor wat momenteel doorgaat als dé film van deze zomer: Inception.

Natuurlijk is Inception (eveneens van Nolan) een film met grote Hollywood namen (Leonardo diCaprio), een mega-groot budget met een ongeloofwaardig verhaal en veel actie. Maar wees nu eerlijk; dit is toch eigenlijk precies waar film voor is uitgevonden. Het verhaal lijkt ingewikkeld maar als je een beetje oplet valt het wel mee. Bovendien worden de principes van het inbreken in andermans dromen stap voor stap uitgelegd zodat het voor iedereen te volgen blijft. Omdat Inception zich grotendeels in de droomwereld afspeelt en omdat in dromen nu eenmaal alles mogelijk is zijn de visuele mogelijkheden en speciale effecten onbegrensd. Inception stelde niet teleur; hele steden die zichzelf opvouwen, treinen die dwars door het stadsverkeer ploegen en roterende hotelkamers waarbij vergeleken Vila-Volta in de Efteling kinderspel is. Het verhaal kabbelt lekker voort waarbij de droom-in-de-droom-in-de-droom... voor de nodige diepgang moet zorgen.

Maakt dit Inception tot de zomerfilm van 2010? Ook al is het geen Memento (het briljante maar hyper gecompliceerde debuut (2000) van Christopher Nolan) het is een uitermate aantrekkelijke en lekker wegkijkende film. Alleen jammer dat door het eind-shot al het voorafgaande ineens weer in twijfel getrokken wordt. (Trailer)

Geen opmerkingen: