woensdag 5 mei 2010

Thuis


Wie thuiskomt na een lange reis draagt de afgelegde afstand nog bij zich. Bij het openen van de voordeur vouwt zij zich als twee vleugels die zich nestelen op je rug. Het moment dat je over de drempel stapt verkleint je waarnemingsveld van horizon tot een steeds kleiner wordende ring die eindigt in het gangpad. Je sorteert wat post, gooit wat van je vuile was in de wasmand en kranten vertellen in vergeelde kreten oud nieuws... (Vrij naar: "De Ontdekking van de Hemel")

Zittend op mijn bank bevind ik me ineens tussen twee werelden. Als ik door de post blader realiseer ik dat ik de afgelopen weken in een soort nieuws-vacuüm geleefd heb. Tijdens mijn afwezigheid is alles hier gewoon doorgegaan. Vlak na aankomst op St. Maarten blijkt half IJsland verpulverd te zijn en als as de lucht in geknald. Het luchtruim is weken(?) dicht geweest en geen vliegtuig kon Schiphol meer in of uit; duuueee...? Koninginnedag is compleet langs me heengegaan maar dat haal ik volgend jaar wel in als het heel fijn op een zaterdag valt. De Euro gaat keihard onderuit en de Beurzen van Spanje en Portugal storten in, voor het voortbestaan van de EU wordt inmiddels gevreesd. Ineens sta ik met mijn zeebenen weer in de Nederlandse klei. Dat gevoel begon eigenlijk al toen het vliegtuig de daling naar Schiphol inzette en ik van onder een grijs wolkendek het verkavelde Nederland zag verschijnen.

Tot overmaat van ramp is het nog 4 mei ook met als hoogtepunt die naargeestige dodenherdenking op De Dam. Ook al werd het ritueel dit jaar enigszins opgeleukt door een als Orthodoxe Jood verklede rel-junk die er duidelijk weinig van begrepen had, mijn evenement zal het nooit worden. Vandaag is bevrijdingsdag en dat maakt weer veel goed. Alles ligt zonder nieuwe opdracht nog helemaal open, dus er kunnen weer onbeperkt films bezocht worden. Ik denk dat ik met het laatste maar meteen eens begin. Die opdracht kan altijd nog wel.

Geen opmerkingen: