maandag 8 maart 2010

Oscars 2010


Chips en nootjes onder handbereik, een grote pot thee op tafel en de hele nacht gratis Film 1 met de integrale live uitzending van de uitreiking van de 82nd Academy Awards. Ik had er zin in en heb ontzettend mijn best gedaan maar na én om drie uur trok ik het niet meer. Het geschreeuw van Bridgit, die vooral wilde laten weten dat ze elke filmster die in beeld kwam ook herkende en het "deskundig commentaar" van Leco die voor de gelegenheid alle jurken uit zijn hoofd had geleerd en onophoudelijk begon te kwijlen bij iedere man in een smoking, kwam na drie uur mijn neus en oren uit.

Hoe dan ook, de prijzen zijn verdeeld met zowaar een verrassing. Niet het met nominaties overladen Avatar maar The Hurt Locker is de grote winnaar geworden met 6 Oscars waaronder die voor beste film en beste regie. Dit maakt automatisch Avatar tot een "verliezer" met slechts 3 Oscars.

De (belangrijkste) winnaars:

The Hurt Locker (6)
Avatar (3)
Up (2)
Precious (2)
Crazy Hart (2)
Inglourious Basterds (1)
Star Trek (1)
The Young Victoria (1)
The Blind Side (1)

"Mijn" beste film (Inglourious Basterds) heeft helaas maar één Oscar gewonnen maar dan wel die voor Christoph Walts (Beste Mannelijke Bijrol). Jeff Bridges heeft dan ook eindelijk het felbegeerde beeldje voor op zijn schoorsteenmantel (Beste Mannelijke Hoofdrol in Crazy Hart). Oscar voor Beste Niet-Engelstalige film ging helaas niet naar Un Prophete maar naar de hier nog niet uitgebrachte Argentijnse film El Secreto de Jus Ojos. We zijn benieuwd.

Tja en dan mijn grote teleurstelling. Een tot werkelijkheid geworden nachtmerrie is het en ik had niet gedacht dat het ooit zou kunnen gebeuren. Zaterdag was de Razzie commissie het nog helemaal met me eens toen de prijs voor slechtste actrice werd gegeven aan Sandra Bullock. Emotieloos als altijd nam ze de onderscheiding in ontvangst (op zich wel weer stoer natuurlijk). Gisteravond ging het echter helemaal mis: de Oscar voor de Beste Vrouwelijke Hoofdrol ging naar Sandra voor haar rol in The Blind Side.

Kortom; het was weer een mooi feest. Voor een compleet overzicht van alle categorieën, genomineerden en winnaars klik je hier. Vanaf nu weer lekker onbevangen films kijken zonder nominaties en zonder je druk te hoeven maken over wie ook nu weer wat zou moeten krijgen en waarvoor.

Geen opmerkingen: