zaterdag 27 september 2008

Brideshead Revisited ***


At BridesHead Everything comes at a Price

Ook al was de TV serie "Brideshead Revisited" in de jaren 80 een groot succes ik had er nog nooit van gehoord, laat staan dat ik het gelijknamige boek van Evelyn Waugh kende. Waarschijnlijk is dit een schandalig gebrek in mijn opvoeding en algemene ontwikkeling maar ik heb er tot nu toe weinig hinder van ondervonden. Integendeel, niet gehinderd door enige kennis kon ik lekker onbevooroordeeld aan de film beginnen.

BridesHead Revisited is een prachtig verhaal over de jonge Charles Ryder die, net voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog, gaat studeren aan Oxford en daar de charismatische, homoseksuele Sebastian Flyte ontmoet. De twee worden vrienden en als Sebastian hem op een dag meeneemt naar zijn ouderlijkhuis (BridesHead Castle) stapt Charles in een totaal nieuwe wereld. Een wereld van aristocratie, macht en onvoorstelbare rijkdom. Charles valt als aankomend kunstenaar aanvankelijk goed bij de familie. Eenmaal gewend aan de extravagante luxe merkt hij dat er behalve veel geld en een adellijke titel de nodige familieproblemen zijn. Charles wordt verliefd op de mooie zus van Sebastian waardoor hun romantische vriendschap gedrenkt in alcohol, onder druk komt te staan. Er ontspint zich een boeiend verhaal over complexe familierelaties, verboden liefde, religieuze tegenstellingen en verstikkende tradities die een blijvende invloed blijken te hebben.

Dit alles tegen de achtergrond van het prachtige Castle Howard, waar de film is opgenomen. Hou je van BBC-achtig kostuumdrama en Engelse adel dan moet je zeker gaan kijken. Ik vond het een prachtige film.

Geen opmerkingen: