dinsdag 24 juni 2008

Deadline

Held van Beroep

Aan columnisten geen gebrek. In elke krant of tijdschrift kom je ze tegen en wie ook maar een beetje bekend is wordt al snel uitgenodigd als gast-columnist. Echt goede columnisten daarentegen zijn schaars. Sylvia Witteman en Martin Bril lees ik graag. De column van Bert Wagendorp in de zaterdag Volkskrant sla ik zelden over en geeft altijd stof tot denken. Mijn echte held was echter Adriaan Jaeggi. Ik zeg met nadruk "was" omdat ik de laatste twee jaren niets meer van hem tegenkom. Adriaan is even onnavolgbaar als herkenbaar in zijn columns. In drie openingszinnen kan hij twee personen introduceren, een situatie schetsen en wil je absoluut weten hoe dit af gaat lopen. Het sterkst is Adriaan als het gaat over vrienden, relaties en vreemdgaan of beter gezegd; het blootstaan aan verleiding. Uitdrukkingen als: "Ze had een stem als een kookwekker" of "Met een buik als een stoomketel" (over zwangere vrouwen) zijn origineel en blijven hangen. Zijn alter-ego "Hugo" is uitgegroeid tot een vast onderdeel van ons grappen repertoire omdat in onze vriendenkring zo'n heuse "Hugo" rondloopt.

Zijn stukjes heb ik regelmatig doorgestuurd naar personen op wie ik ze van toepassing vond en ooit heb ik verzucht dat (als ik schrijver was) ik zo zou willen schrijven. Het kwam gisteravond dan ook hard aan toen iemand in restaurant Loca me tussen neus en lippen door vertelde dat Adriaan Jaeggi vorige week is overleden. Volkomen onvoorbereid kwam de mededeling aan als een mokerslag. Wat googelen na thuiskomst bevestigde het bericht: 11 juni is op 45 jarige leeftijd de schrijver Adriaan Jaeggi aan darmkanker overleden...

Held van beroep (zijn tweede roman), Trombonist, Kookgek, Schrijver en Vader van twee dochterjes. Iemand die van het leven houdt en doet alsof hij het begrijpt met vooral zeldzaam veel humor; ik kom ze niet vaak tegen. De Indianen mogen dan zeggen: "Only the Rocks Live Forever", maar dat is makkelijk lullen met zo'n tros veren op je hoofd. (In Memoriam)

Geen opmerkingen: