zaterdag 8 augustus 2009

Millennium ****


Iedereen heeft een geheim...

Ook ik ben er inmiddels (net als de rest van half Amsterdam) aan begonnen; de Millennium Trilogie van de Zweedse schrijver Stieg Larsson. Deze week werd ik echter ingehaald door de film die donderdag in roulatie is gegaan. Ik weet het; het is zwak en dom en ik had me nog zo voorgenomen eerst het boek uit te lezen maar één dag na het uitkomen van de film kon ik al geen weerstand meer bieden en vond ik mezelf gisteravond terug in de Movies met op het scherm de titel Man Som Hater Kvinnor ofwel Mannen die Vrouwen Haten.

Of ik daar spijt van ga krijgen zal nog moeten blijken maar ik weet wel dat ik nu al de beste thriller van dit jaar heb gezien. Of je het boek nu wel of niet gelezen hebt, Mannen die Vrouwen Haten is een uitermate spannende, boeiende en mooi gemaakte film. Een land als Zweden grossiert in fotogenieke locaties en daar wordt in de film dankbaar gebruik van gemaakt want de meeste scenes spelen zich af in sfeervolle winterse landschappen of in uitgestrekte natuur. De hoofdrolspelers onderzoeksjournalist Mikael Blomvist en computer-hacker Lisbeth Salander zijn elkaars tegenpolen; Mikael is eerlijk en open terwijl Lisbeth donker, gesloten en ondoorgrondelijk is.

De kracht van Mannen die Vrouwen Haten is de gelaagdheid van het verhaal. Aan de oppervlakte is het een Who-Done-It-Detective verhaal waarin Mikael en Lisbeth de verdwijning van een meisje (40 jaar geleden) onderzoeken en gaandeweg een oud familiegeheim ontrafelen. Maar het gaat net zo goed over corruptie bij grote bedrijven in de 21ste eeuw. Het zijn echter vooral de boeiende, gecompliceerde en beschadigde karakters van alle hoofdrolspelers die de film diepgang geven. Onnodig te vermelden dat dit in het boek nog veel beter en uitgebreider tot zijn recht komt.

Schrijver Stieg Larsson overleed in 2004 op jonge leeftijd (50) aan een hartaanval. Zijn Millennium Trilogie is postuum uitgebracht. Mannen die Vrouwen Haten is hiervan het eerste deel. Triest voor de schrijver dat hij zijn succes niet mee kan maken en triest voor de lezer nu al te weten dat het voor altijd bij deze drie delen zal blijven.

Geen opmerkingen: