donderdag 17 april 2008

Dunya & Desie ***


Echt wel, echt niet, echt wel...

Het klinkt misschien wat kinderachtig maar al heel lang ben ik een fan van Dunya & Desie. Ik ben dan ook helemaal in mijn nopjes met de film Dunya & Desie die dus gebaseerd is op de gelijknamige tv serie en waarvan ik met veel plezier heel wat afleveringen heb gezien. In de serie spelen Mariam Hassouni (Dunya) en Eva van de Wijdeven (Desie) twee tieners die in Amsterdam-Noord wonen. De twee zijn hartsvriendinnen en tegelijk zo verschillend als maar kan; Dunya is donker en Marokkaans, Desie blond en oer-Hollands. Puberproblematiek en cultuurverschillen leveren genoeg ingredienten voor een interessant scenario. In de serie was aan boeiende onderwerpen dan ook geen gebrek en het geheel werd ook nog eens opgeleukt door goede bijrollen van Christine van Straalen en Theo Maassen. De monologen van de intelligente Dunya met haar zachte monotone stem konden me soms tot tranen toe roeren.

In de film gaat het verhaal verder dan de straat waarin ze wonen en belanden de meiden in Marokko en ontstaat er een heuse roadmovie. De zoektocht naar de vader van Desie blijkt voornamelijk een zoektocht naar zichzelf of zoals Dunya het zegt: "Desie is op zoek naar zichzelf en ik ben ervoor op de vlucht". Als je er niet teveel van verwacht is de film heel aardig met behoorlijk wat humor (vooral van Theo Maassen). Cultuurverschillen en integratie zijn belangrijke elementen maar vieren niet de boventoon. Dunya & Desie straalt vooral vrolijkheid en openheid uit zonder oppervlakkig te worden.

De film was geselecteerd voor het filmfestival van Berlijn alwaar hij werd vertoond in het onderdeel "Generation 14 plus", een programma voor jongerenfilms. De film is intussen verkocht aan Japan, Zweden, Noorwegen en Duitsland. De 22 jarige Maryam Hassouni ontving in 2006 een Emmy Award voor haar hoofdrol in de TV-film Offers en ik verwacht dat we, met haar Brains en Looks (en acteertalent), de komende jaren nog veel van haar gaan horen en zien. Laat maar komen die prachtrollen.

Geen opmerkingen: