zondag 29 mei 2011

Rundskop ***

Zo'n 16 jaar geleden werd in België de Vlaamse veearts Karel van Noppen vermoord. Als veearts-keurder moest hij veeboeren controleren op het gebruik van hormonen. Ondanks serieuze dreigementen ging Van Noppen door met zijn werk. Op 20 februari 1995 werd zijn auto klemgereden en werd hij met drie kogels doodgeschoten. Met de moord op Van Noppen was in één klap duidelijk hoe groot de belangen van de zogenaamde hormonenmaffia waren en waartoe deze in staat was.

De Belgische filmmaker Michäel Roskam liet zich voor zijn debuutfilm Rundskop inspireren op deze gebeurtenissen maar zijn scenario is zeker geen reconstructie van de moord op Van Noppen. Rundskop gaat over de Vlaamse/Limburgse boer Jacky Vanmarselinne die er ongeveer net zo gespierd uitziet als zijn imposante dikbil-koeien. Met de wet en de verzorging van zijn koeien neemt hij het niet zo nauw want hij spuit zowel zijn koeien als zichzelf in met hormonen en steroïden en als het hem gevraagd wordt intimideert hij net zo makkelijk een een collega-boer die duidelijk geen zin heeft mee te werken aan de maffiapraktijken van de hormoonleveranciers. Als op een dag een keuringsarts wordt vermoord komt Jacky in de problemen. Hoewel hij met de moord niets te maken heeft wordt hij vanwege zijn contacten met de waarschijnlijke daders door de politie in de gaten gehouden.

Tegen deze schimmige achtergrond is de gezellige Boer Zoekt Vrouw Romantiek ver te zoeken en wordt langzaam duidelijk wat de reden is van zijn moeizame omgang met vrouwen en waarom hij zich dagelijks volspuit met steroïeden. Dat Jacky langzaam wordt ingehaald en uiteindelijk overrompeld door zijn verleden lijkt onvermijdelijk. Door middel van goed gedoseerde flashbacks verandert Rundskop geleidelijk van een ordinaire misdaadthriller in een karakterstudie van een getraumatiseerde Vlaamse veeboer. De uitstekende acteerkwaliteiten van Matthias Schoenaerts, de prachtige opnames, het rauwe (en onverstaanbare) Vlaams/Limburgse dialect en onverwachte wendingen leveren een intrigerende en boeiende film op. Intrigerend vanaf de veelzeggende openingsmonoloog: "Eén ding is zeker, gekloot zijt ge altijd" en boeiend tot aan de heftige en indrukwekkend gefilmde eindscène.  (Trailer)

Geen opmerkingen: