zondag 7 oktober 2007

Gouden Kalveren


Gisteravond zijn tijdens het Gala van de Nederlandse Film de Gouden Kalveren 2007 bekendgemaakt en uitgereikt. Ook al zal het hier nooit het spektakel worden dat het in Amerika is, toch is het spannend en een mooi initiatief. Grote winnaar is de film Tussenstand geworden. De film van Mijke de Jong won drie Gouden Kalveren; beste regie, beste actrice (Elsie de Brauw) en beste geluid. Ook kreeg Tussenstand de prijs van de Nederlandse filmkritiek. Tussenstand gaat pas 8 november in roulatie, nog even wachten dus maar nieuwsgierig ben ik wel. Marcel Hensema ontving een Gouden Kalf voor beste acteur voor zijn rol als "Herman Brood manager" in de film Wild Romance .

Wolfsbergen van Nanouk Leopold was de grote verliezer; zes nominaties en slechts twee Kalveren; beste camerawerk en beste mannelijke bijrol (Jan Declair). Het Gouden Kalf voor de beste lange speelfilm en beste montage ging naar Kruistocht in Spijkerbroek van Kees Kasander. Zo'n 35 jaar geleden heb ik als jongetje het boek gelezen en het heeft toen zo'n grote indruk op me gemaakt dat ik me er nu nog veel van kan herinnneren. Een tijdje geleden heb ik, op een regenachtige zondagmiddag, de film gezien en ook al is hij aangepast aan deze tijd (compleet met met i-pod en computers) het resultaat kwam vrij goed overeen met het beeld dat ik er van had. Gezien het aanbod dit jaar vind ik het een prima keuze.

De publieksprijs was voor Waar is het paard van Sinterklaas?

Geen opmerkingen: